Zolang ik mij kan herinneren ben ik klant van de ING. En dat klopt. Want de ING is opgericht in 1991 en ontstond vanuit de fusie tussen Nationale-Nederlanden en de Postbank groep en ik was destijds klant bij de Postbank.
Zoals ik al vaker heb aangegeven draaien de banken momenteel een beetje door. Dit onder druk van de Nederlandsche Bank (DNB).
ING kreeg jaren terug al flinke boetes voor het niet juist naleven bepaalde controles op bankrekeningen. Dit ging onder andere over een telecomprovider die steekpenningen overmaakte aan Oezbekistan. Een andere klant van de ING deed alsof hij dameslingerie verkocht terwijl het hier om een grootschalige witwas actie ging. Volgens het OM had de ING kunnen weten dat een bedrag van € 150 miljoen aan transacties weinig te maken kunnen hebben met de verkoop van damesondergoed. En zo waren er meerdere klanten van de ING die het niet zo nauw namen met de regeltjes zeg maar. Al deze zaken leverde de ING een boete op van 775 miljoen Euro. ING beloofde meer toezicht te gaan houden.
Inmiddels is de ING bezig om een 100% Kyc uit te voeren. De afkorting Kyc staat voor ‘Know Your Customer’. In mijn geval lijkt mij dat niet al te moeilijk want ik ben al vanaf 1991 klant van de ING. Ik bedoel, hoe lang moet je een klant kennen, om die klant te leren kennen?
Maar oké, door de huidige politieke, maatschappelijke en financiële situatie in Nederland (met een inflatie boven de 10%) verandert het financiële klimaat. Ik heb besloten om mijn spaargeld te verdelen over goud, crypto ’s, aandelen, cash en verschillende bankrekeningen. En dat is bij de ING niet onopgemerkt gebleven.
Zo werd vorig jaar mijn bankrekening geblokkeerd omdat ik een aantal transacties deed naar het crypto platform Bitvavo. Niet even een belletje met de vraag of ik deze transacties ondersteunde. Nee, hoppa, meteen blok. Pas toen ik de ING belde en vertelde dat ik inderdaad crypto ’s wilde kopen, werd de rekening gedeblokkeerd.
Kort erna startte de ING een onderzoek. Ik kreeg een uitgebreid vragenonderzoek toegestuurd waar ik aan meewerkte. Ik beantwoorde de vragen en dacht dat het daarmee wel klaar zou zijn.
Een paar weken later volgde er meer vragen. Ook deze vragen beantwoorde ik en stuurde het onderzoek netjes in.
Een paar weken later nog meer vragen (dit was de derde ronde). Toen ik de vragen van de vierde ronde niet op tijd beantwoordde, werd mijn rekening wederom geblokkeerd. Ze zouden de rekening niet eerder openzetten voordat ik alle vragen had beantwoord. Nu had ik geen probleem met het beantwoorden van de vragen maar ik had wel meer tijd nodig. En die weigerde ze mij aanvankelijk te geven. Pas na dreigen dat ik naar de rechter zou stappen werd de rekening weer vrijgegeven. Een paar dagen later stuurde ik mijn antwoorden in.
We zijn nu ongeveer zes weken verder en ik wacht nog altijd op het ‘groene vinkje’ van de bank. Ik heb namelijk het vermoeden dat, als je eenmaal een rood kruisje achter je naam hebt staan bij de bank, het weleens vergaande consequenties kan hebben voor mijn relatie bij andere banken. En dus belde ik de ING.
Een van hun medewerkers vertelde mij dat ze nog een paar laatste vragen hebben. Dit keer ging het niet over mijn privérekening maar over de twee zakelijke rekeningen die ik heb bij de ING. Deze rekeningen maken geen deel uit van het onderzoek, wel wilde ze antwoorden op een aantal vragen. En daar werd mijn persoonlijke grens bereikt.
Ik heb het gesprek opgenomen en er een samenvatting van gemaakt. Ook heb ik de naam van de medewerker van de ING verwijderd. Dat vind ik wel zo netjes. Je kan het gesprek hieronder bekijken en beluisteren.
Onder de video vind je de link naar een gratis webinar dat ik vrijdag 30 juni 2023 organiseer waarin ik met je deel wat ik zelf doe om alternatieven te bouwen voor onze bankrekeningen en de aankomende CBDC.
Vrijdag 30 juni 2023 organiseer ik om 17 uur een gratis webinar waarbij ik je laat zien wat ik zelf doe om alternatieven mee te helpen bouwen. Daarbij kan je denken aan een platform dat hard bouwt aan DeFi: Decentralized Finance. Wij staan als je het mij vraagt voor een revolutie van het geldsysteem zoals wij dat nu kennen. En Web 3.0 biedt daar oplossingen voor.
Meld je HIER gratis aan.